Monday, May 5, 2008

Journey To Terengganu

Alhamdulillah, kami sekeluarga selamat kembali ke rumah semula dengan selamat.

After office hour (5.30) perjalanan kami bermula. Tangkak - Segamat - Muazam - Kuantan - Kemaman. Kami sampai ke destinasi (rumah pengantin) jam 12.30 malam.

On the way tu Nurin meragam, tak mau dengan makcik atau atuknya. Nak berkepit dengan aku, sedangkan aku duduk di sebelah driver, tujuannya nak teman abang berborak spy kurang la mengantuk. At the end dia duduk dan tidur di ruang kaki seat depan. Adam dah tentu beriba sebab nak menyusu dan aku pulak asyik terlelap je, letih layan kerenah 2 anak ni.

Banyak kali juga berhenti sebab abang lelap sekejap2. Perjalanan malam ke Terengganu ni memang mencabar. Gelap, banyak kenderaan dan masing2 laju (rasa-rasanya ni satu2 nya jalannya), main roadnya kecil cuma 2 lane, rizab tepi jalannya pun kecil je, jarang ada kawasan kedai/perumahan.

Lebih kurang 1.30 pg lepas sampai , lepas dihidangkan air, aku tidurkan anak, tapi aku tak boleh tidur, sejak dalam perjalanan tadi memang dah seram sejuk. Aku demam, menggigil. Alaaaaji demam kat rumah orang pulak.

Lepas solat subuh kami semua cari surau terdekat untuk landing. Aku telan panadol setiap 4 jam supaya aku sihat di sini walau hakikatnya aku tak suka bergantung pada ubat. Mana nak jaga anak, mana nak jaga badan.

lebih kurang 11 pagi badan rasa ringan, anak2 dah mandi dengan maciknya. Abang hantar emak dan kakak ke rumah pengantin. Lepas hantar diorang kami siap2 nak pusing2 kat pantai (tak tau apa nama pantai tu).


Pengantin bersanding jam 3.30 petang tapi kami tak tunggu pun. nak kejar masa. 3 ptg kami bertolak, sempat singgah 2 rumah anak saudara di Kuantan. Dalam perjalanan Adam pulak demam, maybe kena hujan kot masa kat majlis kahwin tadi.

Kami sampai di bandar Muar jam 12 malam. dan tiba2 Honda ku meragam, elok2 parking dekat pam minyak, enjin terus mati dan tak boleh start. terpaksa tolak dan tumpang parking di Stesen Petronas. Mujur kereta abang ada parking kat kilang dia so kami transfer barang boot ke boot lah.

dan sampai rumah jam 12.45 malam. mujur dah solat isyak jamak sekali tadi, sampai2 je terus salinkan pakaian anak2 tepek coolfever kat Adam, suap ubat dan tidur.

0 comments: