Wednesday, May 14, 2008

Krisis makanan Halal Di malaysia

selasa jam 5.15ptg di IKIM.FM - bersama DR. MOHAMAD ZAINOL AHMAD HAJA (DMZ)

dan semalam DMZ ini memberikan pandangannya yang tersendiri apabila diminta memberikan komen mengenai MIHAS 2008.

dan komennya mengejutkan kerana betapa la dia memang berani memberikan pandangannya yang tersendiri itu dimana dia berpendapat bahawa MIHAS tidak ubah seperti "Pasar Malam Kelas A".

"berapa ramai usahawan islam yang berjaya dari MIHAS?"

"apakah tercapai matlamat sebenar MIHAS ?"

dan ada lagi... tapi tak dapat kuingat semuanya.

Aku kagum dengan usahanya untuk membuat produksi sendiri makanan halal. Beliau juga sedang berusaha dan menyeru umat islam untuk bersama-sama menjadi pengeluar keperluan harian.

Aku mula mengenali nama DMZ ni apabila bermulanya kisah ayam organik . Selepas itu keluar Pizza Azzain, sosej, daging burger dari syarikatnya. Alhamdulillah, aku doakan dia terus sihat dan berjaya dan terus menerajui bidang ini. (ah...lemahnya aku ni). Kenapa aku tidak menjadi sebahagian dari kalangan orang-orang seperti nya yang menjalankan fardu kifayah ini.

Negara kita yang mana agama rasminya adalah Islam masih mengalami kesukaran untuk mendapatkan makanan yang benar2 terjamin halalnya atau masih terlalu sedikit pengusahanya.
Pengeluar makanan yang majoritinya adalah non-muslim masih lagi memonopoli bidang pengeluaran ini.

uuuuuuuhhhh sampai bila ye?? :(

dan kini dengan krisis makanan asas pula. Adakan mungkin kerana keadaan bumi yang sudah lagi tidak stabil, tanah tidak lagi subur - nikmat sedikit sebanyak telah di tarik oleh yang Maha Berkuasa, maka hilang lah beras dari muka bumi ini. Kena kembali seperti zaman peperangan dulu kah? makan ubi sebagai ganti nasi kah?

0 comments: