Monday, September 15, 2008

Gatal-gatal

Gatal bukan sebarang gatal.

Aku tak tau apa nama sebenar 'kegatalan' ini. Tapi biasa kami di rumah sebut : "sembo bota"
Ia sangat gatal, penghidap akan sentiasa menggaru, menggaru dan menggaru mana2 anggota badannya yang terkena kegatalan ini. Akan kelihatan pada kulit yang terkena timbul macam bila kita kena bintat gigitan nyamuk, tapi bintat gigitan nyamuk, kecik2 kan. Ni besar2 dan boleh jadi cam peta.

Kenapa tetiba cita gatal ye?

Weekend haritu anak buah kat rumah dok bergaru sakan. Juga teringat abang pernah kena masa aku dalam pantang Adam - ni memula ingat gatal terkena ulat bulu, sampai kena suntik ngan doktor.


Share Petua

Ambik kapur (kapur masakan dan bukan kapur kasut ye)

Mulakan dengan Bismillahirrahmaanirrahim, dan Selawat ke atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW.

Kalau kapur tu kering kontang, bubuh air biar ia cair. Sapu pada kawasan yang gatal, kalau seluruh badan, sapu lah seluruh badan. Sapu dalam bentuk pangkah (X). Jadi buat lah banyak2 X kat badan. Lebih elok lagi kalau kita tau kat mana tempat ibu/punca gatal2 tu bermula.

Dah sapu, dalam masa kapur tu lom kering, ambik pisau (tak perlu pisau tajam) pangkahkan X pula ke kawasan gatal tu dengan mata pisau, memadai dengan melekapkan mata pisau ke atas kulit. Awas!! jangan sampai terhiris, nanti lain jadinya.

Pantang

Sementara Gatal2 ni lom betul2 baik, bila mandi jangan sapu guna sabun/syampoo, bedak.... pendek kata benda2 yang wangi2 elakkan dulu. Khuatir gatal2 tu jadi semula.


Apa pun ni cuma usaha peringkat awal je, kalau tak baik gak elok jumpa doktor.

0 comments: