Thursday, October 9, 2008

Hari ni hari dia

well, 2 days before 1 syawal yg lalu aku berkejar2an antara rumah mak sendiri dengan rumah MIL. nak siapkan itu dan ini. 4 days before aku dah siapkan pasang langsir MIL.

2 days before aku bekerjasama dengan abang, dengan mengheret anak kecik2 utk uruskan sesi penghantaran ayam2 kampung utk disembelih di kedai. lepas berbuka dan orang balik terawikh, aku dan anak buah membasuh ayam kg kat bilik air. 9 ekor tau. dengan perot boyot terkepit dok kat bilik air, sampai kul 1 pg.

bangun sahur, aku tak biarkan mata ku utk lelap semula. abang dah sibuk turunkan periuk utk rebus ketupat. oh semalamnya aku menganyam ketupat 25 kuantitinya. yg lain MIL dan anak buah sambung. Eh tak siap2 pulak abang dengan MIL pasang tungku, periuk dan gas nih. aku siapkan anak2, jam 7.45 aku angkut anak2 dlm kereta. explain kat abang, ni kalau tak split tak leh. biar aku uruskan beli ayam bandar, abang pasni kena pi pasar beli sayur2an. kat kedai, beratur beli lg 10 ekor ayam. tak leh order dan tinggal, nanti tak dapat ayam. ayam siap, nurin lak nak berak, singgah umah mak (dekat sikit) . pastu terus nak balik. maknanya semuanya ada 19 ekorkan. Adik beradik ramai wooooooo. kang balik semua nak makan kan.

sampai umah jam 10.30, aku kopek bawang, layan adam yg entah macam2 hal. jam 11.00 abang sampai dengan sayur2 nya.

Ok, anak buah ada yg basuh ayam, ada yg kopek dan parut dan perah santan kelapa, MIL turut serta, biras ku juga.

jam 12 tghari aku dah tak tahan. mesti nak kena lelap. abang take part pulak ganti diri aku kat dapur.

pagi raya bersambung dengan membasuh gelas dan pinggan mangkuk. ni join dengan anak buah, bergilir2. kata raya kan.....

aku rasa lega dapat buat semua tu. tak la rasa cam curi tulang. tapi pempaham je la kan, ada anak tgh ligat cam adam. buat berenti buat berenti.

tapi yg buat aku sedih kan.................. hari ni, di 9 syawal, biras aku yg quite ok, kata biras/beras/berus yg sorang kat umah tu boleh la pulak buat story telling kata dia buat keja sorang2. "penat akak, kat umah ni akak buat keja sorang2 masak ayam 10 ekor. yg lain tau makan je."


Astaghfirullah.........


ini benar2 menguji aku......

tak terucap rasa, tak de ungkapan dah yg sesuai yg boleh ku tujukan padanya.

eh raya haritu dah mintak maaf rasanya. nak kena ada sesi mintak maaf sekali lagi tak ek?????

0 comments: