Thursday, November 20, 2008

Pisahkan anak dari tempat tidur ibu bapa

Anak-anak perlu dipisahkan dari tempat tidur ibu bapa apabila usianya mencecah 10 tahun. Mungkin ini bukan satu perkara yang mudah untuk dilaksanakan kerana si anak mungkin sukar untuk menerima perubahan ini dalam kehidupan mereka.

Selasa lepas ada satu racangan TV tajaan Nugrow, host by Amy Mastura. Isu pada haritu , bagaimana nak pisahkan anak dari tempat tidur parents. Ada few tips yang dicadangkan oleh pakar perkembangan kanak2 yg dijemput. Tak ingat namanya. Antara lain :

1. Tempat tidur di bilik anak biar lebih kurang dengan persekitaran bilik parents, maksudnya kalau sebelum ni dia tidur atas katil, so di bilik dia pun ada katil. ketinggian katil juga biar sama dengan tepmat tidur lamanya.

2. Bau2 an dalam bilik biar sama (perfume parents dsbg). Boleh letakkan pakaian parents di bilik anak supaya dia rasa parents ada bersama mereka.

3. Luangkan masa bermain bersama anak di dalam bilik baru mereka.

4. Jangan memarahi anak di dalam bilik mereka. Kalau nak marah, biar di luar bilik. Anak perlu rasa happy apabila berada di dalam bilik baru mereka.

5. Biarkan anak anda yang memilih cadar / langsir bilik mereka.

Ini adalah antara tips2 nya .

3 comments:

Juliana Md Dom said...

salam kak bina...
dah lama tak dgr berita...ju tgk2 fp jaja ada link akak..so ju masuh lah...anak akak yang sulong tu umur bape..dia still tdo dgn akak ke...
anak ju dua2 yg besar tu senang lak nak tdo kat bilik sendiri..belikan dia set katil baru..settle masalah..so skrg ni yg masih tdo dgn ju yg kecik ni la...
akak pregnant yer..dah bape bulan...

Anonymous said...

Salam, ye ju.lama tak contactkan. yg sulong dah 4th. tu lah tgh nak train dia ni.akak pregnant da nak masuk 8 dah ni.

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!