Monday, June 8, 2009

Peristiwa Bukit Kepong

Malam tadi saya tidur lewat, menonton filem peristiwa bukit kepong. seingatnya, saya tgk ceita tu kira2 20 tahun dulu. Penuh menghayati. sedih pun ye jugak. saya suruh adik saya yg sekarang umur dia 13 tahun tgk sama, tapi dia leka main Nintendo dsi. Biar dia tahu atau dapat gambaran peristiwa2 sedemikian supaya menjadi kesedaran. Tak terbayang macam mana cemas, berdebar, takutnya ibu2 / isteri2 bila berdepan dengan situasi macam tu dengan suami terpaksa berdepan dengan musuh, dengan anak2 kecik, menangis ketakutan. Mintak jauhkan... saya siap bayangkan keadaan saya dengan anak2 kecik sekarang ni berhadapan dengan situasi macam tu.

Rasanya ini ada kaitan dengan isu sekarang ni tentang chin peng nak masuk semula ke Malaysia.
memang sesuai pun filem ni di ulang tayang. biar kita sedar dengan apa yg dah berlaku especially utk generasi kemudian macam saya dan adik2 saya.

0 comments: