Friday, August 21, 2009

Selamat Datang Ramadhan

InsyaAllah, kalau dipanjangkan umur kita semua akan mula bersahur untuk memulakan puasa Ramadhan 1430 malam ini.

Mudah2an ramadhan kali ini penuh makna, dapat kita menjalani amalan berpuasa beserta dengan amalan ibadah yg dituntut di bulan yg mulia ni.

Kita mulakan dengan niat puasa sebulan, berterawikh dan bertadarus. InsyaAllah.

Diri saya ni sendiri sebenarnya banyak sangat ketinggalan beberapa tahun ni. Last sekali saya berterawikh di surau/masjid adalah tahun 2004 - masa tu tgh mengandungkan nurin 8 bulan. pada 23 ramadhan saya lahirkan nurin. dan selepas dari tu belum pernah lg saya dapat berterawikh di masjid atau surau, meleret2 sampai anak ke 3.

Dan puasa tahun ni , puasa pertama saya akan bersahur dengan suami sahaja sebab dah duduk rumah sendiri. Biasanya akan bersahur/berbuka beramai2 dengan penghuni lain di rumah MIL, ada kakak ipar, abang ipar, biras, anak-sanak saudara. Pengalaman baru nih, jangan terlepas bangun sahur sudah, sbb dulu2 kakak ipar tolong ketuk pintu bilik kejut bangun sahur.

Sedikit cabaran mungkin buat saya, saya doa agar berjaya. sebab nak menyusu dan juga buat stok EBM untuk Adib dibulan puasa ni. Stop sedia ada dah tak berapa banyak. Kalut juga dibuatnya.

Apa pun semoga kita semua bersabar menghadapi segala cabaran di dalam bulan Ramadhan, dapat mengejar peluang utk beribadah.

Saya pohn maaf di atas segala salah dan silap saya.

Selamat berpuasa . . . . .

1 comments:

Juliana Md Dom said...

salam ramadhan yer kak bina...
selamat ber puasa lagi tahun ini...dah pikir nak masak apa masa sahur pagi ni nanti???