Thursday, April 22, 2010

Semoga cepat berlalu...

Minggu ini agak murung. Kerana apa? kerana anak2. Semuanya tak sihat. Termasuk saya sendiri, tak sihat, namun ku gagahi jua melayan mereka.

Adam tak sihat, tapi sekejap saja, batuk2 menyusul. hari ahad, saya terbaring tak bermaya selepas solat subuh. tapi suara anak2 buat saya gagah untuk bangun, bangun sediakan makanan untuk sarapan.

Petang itu (Ahad) Nurin pula tak bermaya. Panas. Lepas maghrib, berombongan ke Klinik Parit Jawa. Oh.... nampaknya bukan saya saje bergasak dengan anak tak sihat. 5-6 ibu bapa lain sibuk juga mendukung anak masing2 mengambil girliran utk berjumpa doktor. segera saya sms bos dan rakan sepejabat, maklumkan esok tk ke pejabat, anak2 tak sihat, juga diri sendiri yg belum sihat.

Isnin, duduk saja di rumah, melayan makhluk2 halus kesayangan. Nampaknya adib pula merengek. berbaju salah tak berbaju pun salah bila mana menampakkan tulang belulang selangka yg kian jelas di pandangan. sedihnya. bila berbaju mula lah, ruam memenuhi serata badannya.

Selasa.... masih belum bekerja.Malam itu adib tak boleh tidur, setiap jam terjaga dan merengek. kami buat keputusan untuk cari ruang untuk berjumpa pakar. Adam berseorangan ke rumah baby sitter. Mungkin satu kelebihan bila bekerja di sini. Jalannya juga dipermudahkan.Bermula dengan mendaftar di Jabatan Kecemasan dan Trauma, jam 10 pg berjumpa dengan pakar kanak2 dahulu. panjang lebar keterangan diambil termasuk salasilah ahli keluarga. isu berbangkit adalah adib nampak seperti kanak2 kurang zat (terlalu kurus) dan perkembangan nya saya khuatr lambat - lambat jalan. Doc kata 1 tahun 2 bulan masih belum berjalan, belum masuk kategori terlalu lambat. masih di tahap ok. Tapi perlu dipantau. Kisah dia kanak2 kurang zat - dirujuk kepada Dietition. Doc juga, putuskan untuk ambil sampel darah adib, untuk diuji. walau berat hati, tapi saya relakan. kasihan dia, menangis sampai serak, sampai terbatuk dan muntah. Doc kata selalu lah follow up dengan Jab Patologi harap2 cepatlah result akan dikeluarkan. biasanya seminggu juga masa diambil.

Kemudian saya bawa pula ke rujukan ke 2 - Pakar Kulit. Doc prescribe dengan cecair untuk dicampur dengan air bilasan mandi dan 2 jenis krim.

dalam perjalanan pulang, Adib terlelap, selelap-lelapnya. kasihan dia, penat menangis tadi agaknya dan celik mata sejak 6 pagi hingga 1 tengahari. jam 2 ptg sampai ke rumah, lega. dah berangan2 untuk lelapkan mata. letih di klinik pakar tadi. rasa tak sabar nak melepaskan penat. tiba2 dapat call dari hospital, kena datang balik. sampel darah Adib tadi salah satunya menunjukkan kandungan Asid tinggi. eh, cepat betul dapat result.tapi doc kata jangan panik dulu. datang semula nak ambil lg sampel, untuk confirmkan. hopefully ini adalah machine error kata doc.

jam 4 petang kami dah berada di hospital semula. penat bukan kepalang. terus ke pakar kanak2 untuk ambil darah adib lagi. sekali lagi saya terpaksa menyerahkan adib pada doc2 tu, dan sekali lg juga saya terpaksa mendengar dia menagis, yg pasti ia menyakitkan si kecil itu, dan mgkin juga menangis kerana melihat orang asing disekelilingnya. kali ni, urine sample nya juga diambil. Semua ini akan dihantar ke IMR, untuk ujian lengkap. Dalam hati sentiasa berdoa, agar tiada keputusan yang pahit akan didengar. Jawapannya lebih kurang sebulan lagi.

malam itu, semua ahli rumah penat. adib masih tak boleh lena, badannya agak panas. saya jangka ia kesan dari tusukan jarum untuk ambil sampel darah. bila lihat pada tangan halusnya, ada 4 semuanya kesan jarum pada kedua2 tangannya. sedih.... tapi untuk mengesan di peringkat awal, saya kira ini jalan terbaik buat masa ini. tapi dalam hati saya berdoa, semoga Allah jauhkan dia dari sebarang penyakit.

dan sebelum tidur, memang saya dah pasang niat untuk tidak bekerja esok. badan saya sendiri tak bermaya. dan niat saya pada esok hari, untuk memberikan perhatian saya kepada anak2 di rumah. walaupun singkat saya harap ia dapat memberi kesan kepada diri saya dan anak2.

Mgkin tanggunjawab dipejabat perlu dilunaskan, tapi tanggungjawab kepada anak2 lebih mendesak. Tugas saya dipejabat mgkin boleh diambil alih oleh orang lain, tapi tugas saya sebagai ibu kepada anak2 saya sendiri tidak ada sesiapa yang boleh mengganti.

0 comments: