Thursday, August 12, 2010

Memberi makan Orang Berbuka Puasa

Kelebihan Memberi Makan Ketika Berbuka Puasa Diriwayatkan daripada Zaid bin Khalid al-Juhaniy r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesiapa yang menjemput orang yang berpuasa untuk berbuka, dia akan mendapat pahala sebagaimana pahala orang yang berpuasa itu tanpa mengurangkan sedikitpun pahala orang yang berpuasa tersebut."

Biar pun perbuatan ini hukumnya adalah sunat, tapi alangkah besarnya ganjaran yang diperolehi. (Beserta dengan niat yang ikhlas)


Teringat puasa zaman kanak-kanak. Bila mak dah siap masak juadah berbuka, mak suruh hantar lauk. Saya, sama ada bersendirian atau bersama adik selalunya Andaklah. Kayuh basikal kecik, hantar juadah berbuka untuk atuk perempuan saya. hehehe kadang-kadang, atuk pulang balik isi lauk yang dia masak.

**Tahun ni syukur atuk dapat sambut awal ramadhan di rumah. dapat keluar hospital 2 hari sebelum puasa. Tapi atuk masih belum sihat sepenuhnya, paru-paru atuk dijangkiti kuman.




Memberikan makan kepada orang berbuka tak kira apa juga, sekalipun dengan kurma.


Sebagai contoh paling mudah saya kira (seperti yang saya dengar dalam radio IKIM tengahari tadi): Kita beli sekotak kurma, katakan isi di dalamnya ada 30 biji, kemudian kita bungkus kecil-kecil mengandungi 2 biji kurma. Maka dapatlah kita bahagikan 15 peket yang kita bungkus tadi kepada 15 orang rakan-rakan kita di pejabat, di sekolah atau di tempat kerja.

Nampak mudah dan ringkas. Terbuat kah kita.InsyaAllah, mari sama-sama kita cuba.

** Semalam, jiran sebelah rumah bagi kami Laksam. Alhamdulillah. Sedap pulak tu.

0 comments: