Monday, April 14, 2008

Cuti Cemas

Apa makna cuti cemas/Kecemasan @ EL ek?

aku slalu amik cuti gitu. jarangnya aku amik cuti yg di plan cantik2. dan harini sekali lagi aku EL.

Pagi tadi aku dah elok2, siap2 nak ke opis, aku hantar 2 baby tu ke umah cik besah. tapi dah sampai sana baru sedar beg sekolah Nurin tertinggal. Ok Nurin harini watch cartoon je lah kat sini ek.

dan aku drive kelam kabut sbb nak reach Muar Town before 7.15am, nak tukar keta ngan abang utk dihantar keretaku ini yg dah serupa keta kontraktor masuk construction site. but half way aku buat keputusan tuk amik EL.

Dari malam tadi dah bermain dalam kepalaku ni. Macam mana mak (ibu mertuaku) hari ni. mak demam, sapa nak tgk2 kan dia? abang balik keja malam mesti mengantukkan. Sampai kat parit bakar aku call abang, kata tak jd pi keja. pastu kami breakfast roti canai sambil tinggal keta ku dicuci.

on d way back, call Klinik set appointment ptg ni - Adam perlu di suntik. so esok melaka cuti aku dah boleh rilek je di rumah dengan family. Esok anak2 sedara sekolah, tenang sikit....

Sampai rumah, ajak mak ke rumah sahabatnya kat Sungai Balang (mak pah). rawatan tradisional, ini yg serasi dengan mak, dengan izin Allah...Anak mak (abang) da selamat bermimpi dah....

Dan... harini 2 orang bos pompuan amik EL, sorang mak mertua demam, sorang anak demam. dan 2-2 kami ni patutnya hadir ke kursus Parenting at Work.

..............................................................

bila difikirkan, aku paling risau kalau orang tua demam baik makku sendiri atau ibu mertuaku. Sebabnya aku khuatir aku tak dapat jaga diorang kalau diorang sakit/demam. Menjadi wanita bekerjaya, suami ke, anak ke, parents ke yang sakit adalah sukar untuk kita buat pilihan. Samada nak pergi kerja juga ke, atau nak jaga yang tak sihat di rumah. Dan biasanya aku akan pilih tak pergi kerja, sebab kalau aku pergi juga kerja, maka hatiku tak tenteram.

Sebab tu perlunya kita berdoa supaya ahli keluarga kita sihat sentiasa. Supaya mereka tu boleh jalani kehidupan seharian dengan sempurna, boleh buat amal ibadah dan kita sendiri tenang memikirkan tentang mereka ni...

Dan aku ni bekerja tak banyak perkara aku dapat bantu ibu mertuaku di rumah. Jadi bila dia tak sihat macam ni aku ambik kesempatan offer dia kalau2 nak pergi berubat ke, apa ke? nak bubur ke?

Bukan nak berlagak bagus tapi aku rasa, ini je salah satu peluang nak berbakti dengan dia...

0 comments: