Monday, April 28, 2008

Minum 2 liter air sehari

Aku perlu disiplin kan diri untuk minum air masak minimumnya 2 liter sehari. Kalau aku dapat habiskan 2 botol air bekal ku ke ofis ni, aku dah capai tahap minimum (1.5 liter + 0.89 liter)
since aku sedang mengambil produk penurunan berat badan, aku kena cekalkan hati supaya patuh untuk minum air putih dengan kuantiti ini.

JUS DIET MATE

aku baru ambil produk ni sebanyak 5 peket. Itu pun ada mengelat curi2 makan. dan aku jarak2 kan pengambilan.

dan aku dapat turun 3kg. Dari 61kg ke 58kg.

sebagai motivasi aku anggap itu satu kejayaan juga. Aku nak capai matlamat turun berat ke 50 kg.Boleh ke? InsyaAllah boleh kot :D

Mengikut perkiraan BMI aku berada di penghujung berat yg ideal=24, kalau lebih sikit dah masuk kategori Berlebihan berat badan.


Kira BMI (http://www.nutriweb.org.my/bmical.php)

BMI = Weight (kg) / [Height (m) x Height (m)]

"You can check your weight status by using the BMI Calculator below. The desirable BMI range for adult (aged 18 and above) is between 18.5 and 25.

  • If Your BMI is Less than 18.5, you are underweight
  • If Your BMI is 18.5 to less than 25, your weight is desirable
  • If Your BMI is 25 to less than 30, you are overweight
  • If Your BMI is 30 or more, you are obese"

0 comments: