Friday, August 29, 2008

Ramadhan bakal menjelma

Selamat datang ramadhan yang dinanti. InsyaAllah, minggu depan kita akan berpuasa. Pagi tadi on d way ke pejabat, di Radio dah start berkumandang nasyid2 tentang ramadhan. Aduhhhhh touchingnya, rasa sebak pulak......



Dua hari lepas, explained pada Nurin yang mulai minggu depan, ibu, ayah, atuk , cik yah, cik siti, cik jamil, abang tu, abang ni,.... tak boleh makan siang. Sebab kena berpuasa. Mungkin cukup dulu terangkan dia tentang puasa diperinkat awal ni.


Keratan dari akhbar Bharian.

PUASA ialah menahan diri daripada segala yang membatalkannya sepanjang hari, bermula dari terbit fajar hingga tenggelam matahari disertakan dengan niat.

Ia diwajibkan kepada umat Islam pada Ramadan.

Ia difardukan atas umat Islam pada bulan Syaaban, tahun kedua Hijrah. Puasa Ramadan ialah satu daripada rukun Islam yang lima, sebagaimana ditegaskan al-Quran dan hadis, (maksudnya):

“Dari Ibn Umar, r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: “Islam itu dibina dan ditegakkan di atas lima dasar (lima rukun), iaitu mengucap dua kalimah syahadah (dengan menyakini serta menerangkan kebenaran) bahawa sesungguhnya tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Allah dan sesungguhnya Nabi Muhammad pesuruh Allah, mendirikan solat, memberi zakat, berpuasa pada bulan Ramadan dan mengerjakan haji ke Baitullah". (Hadis Sahih Riwayat Muslim)

Puasa Ramadan wajib ditunaikan bagi orang Islam yang mencukupi syaratnya, dengan menahan diri daripada makan minum serta hubungan seksual, malah semua perkara yang boleh membatalkannya sebagai satu amal ibadat kepada Allah s.w.t.

Ibadat itu mampu merapatkan jurang perbezaan di kalangan manusia terutama antara si kaya dan miskin kerana sama-sama berlapar dan menahan dahaga.


Mudah2an ramadhan kali ni dapat kita pertingkatkan lagi amalan berbanding tahun2 sebelumnya.


Dan sesuatu untuk dikongsi bersama, untuk pengguna Herbalife. Syor pengambilan Herbalife pada bulan puasa. Alhamdulillah, herbalife dapat membantu aku

0 comments: