Friday, November 28, 2008

Panggilan Illahi

Last night tak dapat good sleep lah, sebab Adam is not well. Tak seaktif biasa, dan asyik terjaga dalam tidur malamnya. @ 4.45am dapat phone call telling that pakcik (suami baby sitter Adam) telah kembali ke rahmatullah sebentar tadi. Innalillahi wa inna ilaihi raajiun.

Sambung tidur dan keluar rumah seperti biasa, hantar Adam ke rumah mak. Aku dan abang pergi melawat jenazah dulu bergilir dengan mak.

Kesian tgk makcik. Sesiapa pun akan sedih ditinggalkan. Tp lg sedih sebab dia tak ada anak hasil perkongsian hidupnya dengan pakcik. Tinggal dia sebatang kara. Apa yang dapat aku ucap padanya, cuma harap dia bersabar. Cakap memang senang lah kan.

Tapi sempat dia bercerita saat2 akhir dia bersama pakcik sejak semalam nya. Aku layan kan saja, tak satu soalan pun aku tanya kan sebab aku rasa dalam keadaan dia bersedih tak patut aku ajukan apa2 soalan.


Untuk diriku dan juga yang lain, kematian pasti datang.....
كُلٌّ نَفسٍ ذَائِقَةُ الْمَوت..

Setiap yg bernafas pasti akan merasai mati..

اللَهُمَّ اخْتِمْ لنا بِحُسْنِ الْخَاتِمَة وَلاَ تَخْتِمْ عَلَيْنَا يَا الله بِسُوءِ الخَاتِمَة..

Ya Allah, matikanlah kami dengan husnul khotimah. Janganlah Engkau matikan kami dengan su-ul khotimah..

Menanti di Alam Barzakh

Ku merintih, aku menangis,
Ku meratap, aku mengharap,
Ku meminta dihidupkan semula,
Agar dapat kembali ke dunia nyata

Perjalanan rohku,
Melengkapi sebuah kembara,
Singgah di rahim bonda,
Sebelum menjejak ke dunia,
Menanti di barzakh,
Sebelum berangkat ke mahsyar,
Diperhitung amalan,
Penentu syurga atau sebaliknya

Tanah yang basah berwarna merah,
Semerah mawar dan juga rindu,
Tujuh langkah pun baru berlalu,
Seusai talkin bernada syahdu,
Tenang dan damai di pusaraku,
Nisan batu menjadi tugu,
Namun tak siapa pun tahu resah penantianku

Terbangkitnya aku dari sebuah kematian,
Seakan ku dengari,
Tangis mereka yang ku tinggalkan,
Kehidupan disini bukan suatu khayalan,
Tetapi ia sebenar kejadian

Kembali oh kembali,
Kembalilah kedalam diri,
Sendirian sendiri,
Sendiri bertemankan sepi,
Hanya kain putih yang membaluti tubuhku,
Terbujur dan kaku,
Jasad didalam keranda kayu,

Ajal yang datang dibuka pintu,
Tiada siapa yang memberi tahu,
Tiada siapa pun dapat hindari,
Tiada siapa yang terkecuali,
Lemah jemari nafas terhenti,
Tidak tergambar sakitnya mati,
Cukup sekali tak sanggup untuk ku mengulangi

Jantung berdegup kencang,
Menantikan malaikat datang,
Menggigil ketakutan gelap pekat dipandangan,
Selama ini diceritakan,
Kini aku merasakan,
Di alam barzakh jasad dikebumikan

0 comments: