Saturday, May 16, 2009

Soya

Minum soya boleh bantu stimulate BM. Semalam Alhamdulillah EBM saya , yg saya expressed antara jam 3 ptg hingga 4.30ptg mencapai pengeluaran sebanyak 14oz. saya dapat 7 stick, which is one stick contain of 2oz EBM. Pagi itu tak sempat nak express sebab sibuk dengan persijilan 5s dan selepas tu saya sibuk pergi shopping baju di Giant muar. (wah saya sudah ada new port tempat shopping blouse dengan affordable price). Shop lot tu baru bukak katanya. banyak choice.


oh berbalik pada kisah soya. pernah dulu sekali saya cuba buat air soya sendiri. saja mencuba.

1/2 kg kacang soya.
rendam dengan air supaya ia lembut - boleh diramas dan kulitnya akan tertanggal, kulitnya timbul dan dibuang.

blend kacang soya dengan air masak/air bertapis (filtered machine). blend sikit2. kuantiti air saya bubuh 2 kali kuantiti kacang. kalau kacang 1 mangkuk, jadi airnya 2 mangkuk. kuantiti air menetukan kepekatan air soya.

bila dah siap blend semua, rebus blended soya tadi dalam periuk dan bubuh gula ikut manis yang kita sesuai sampai didih. hati2 jaga ia sebab ia akan membuak dan tumpah. so kena kacau perlahan2.

tapi tadi ada adik soya datang jual soya panas. bayar 2 ringgit saje utk 1 plastik, tak perlu susah2 memasak :)

0 comments: