Sunday, June 7, 2009

Air oh ! air


Setiap minggu saya atau abang (memang biasanya dialah) akan mengangkut, merefill tong2 putih ini. Sama ada dari rumah mak atau rumah MIL. Rumah saya tak ada water filter machine lagi. ntah bila dapat beli utk rumah sendiri. saya pernah beli RX water filter dan saya letakkannya kat rumah MIL (masa tu masih bermastautin di sana). Abih bila keluar pindah takkan saya nak angkut keluar mesin tu skali, rasa kurang enak, walaupun mesin itu sangat berharga buat saya dan nilainya(RM) juga 'berharga'.

kereta akan mendap bila sesi mengangkut air ni, mana tidaknya, satu tong air tu bersamaan (+/-) 10 kg. sekali angkut 8 tong. letak kat boot, maka kereta saya akan terjongket, huhuhu mcm nak berlepas ke angkasa.

weekend biasanya saya akan guna lebih kurang 1 tong air (2.5gal / 10 litter) untuk memasak dan minum. tapi kalau hari bekerja biasanya 1/4 tong sehari.

Since dah ada RX water ni saya kurang le masak air, kecuali utk buat minuman panas dan susu anak dan saya simpan dalam flask, jadi jimat le sikit tenaga elektrik.

masa mula2 saya guna RX water ada suara2 yg kondem ttg kualiti air dari filter water (kes minum air tak masak dulu). tapi saya pekakkan telinga. ada juga yg bising saya buat susu anak dengan air tak masak tu yg jadi sebab anak demam. ohhh saya terpaksa abaikan bunyi2 itu dan andaikan ia adalah zikir..... hehehehh walaupun dalam hati sedikit berbulu dengan kondem2an itu.

saya nak tulis juga walau tak sejauh mana ilmu ni,

sebenarnya penapis air (penapis lain juga, bukan sahaja RX machine) ini dapat mengatasi 3K : menapis, meng-nyah - kuman, karat & klorin.

Air hidup - air yang mengandungi mineral semulajadi

Air mati - air yang kita didihkan sebelum diminum, memang kuman mati tetapi air itu dah tiada zat

dipetik dari satu laman ....
Soalan : Apakah air RO?
Jawapan : Air RO (Reverse Osmosis) adalah air yang paling kosong (air mati)- tiada sebarang mineral atau zat.
*sebenarnya air mati adalah semua air yg dimasak melebihi 100 darjah celsius
*contoh: air yg terlalu dipanaskan untuk mematikan kuman & air suling atau distilled water (dihasilkan dari wap)


pilih lah air yang terbaik !

0 comments: