Friday, June 5, 2009

Burung Hantu

Malam tadi saya jadi burung hantu. Mujur tak sampai ke pagi.



Sejak maghrib Adam meragam, semua nya tak kena, di rumah mak dia dah tunjuk tanda2 resah. main tetap main tapi serba tak kena. Pulang dari rumah mak selepas isyak, saya terlelap sewaktu sedang melelapkan si anak2 (perkara biasa) dan sedar2 abang dah buka pintu rumah. Saya cuma buat air teh, quaker oats dan masak magi (dah tahap paling tak kuasa nak masak). lagipun jam dah 12.30 mlm. lepas berbual, berbincang (ni saja masa yg saya ada kalau dia kerja syif petang) tgk2 jam dah pukul 2 pagi. oh sambil2 tu tadi saya sempat tetas hujung lengan baju dan jahit semula - kes terpotong pendek.

Si adam mula bangun dan merengek. biasanya adam lebih pandai bawa diri sendiri, waktu malam masuk buai dia boleh tidur, bila tidur dilantai, dia golek2 atau berjalan dan bermain dalam keadaan gelap dan kemudian terlena sendiri, tapi kali ni dia merengek minta berteman, saya bangun nak ke bilik air atau bancuh susunya sekalipun dia akan ikut bangun sambil nangis. mengomel juga dalam hati, risau esok tak terjaga nak pergi kerja. Dia muntahkan susu yg dia minum. saya lap badannya dengan bantuan si ayah. hampir jam 3 pagi baru dia lena, itu pun kejap2 bangun menangis.

Ntah jam berapa nurin kejut saya bangun tidur. "ibu bangun la kata nak sidai kain". saya cuma jawab dah la tidur.ibu ngantuk. 2-3 kali juga dia kejut saya. tgk jam baru pukul 4 pagi. masuk kali ketiga bila dia kejut suruh saya bangun sidai kain lagi saya jawab, dah ibu dah siap sidai. baru la lepas tu dia tak berbunyi lagi. Macam mana boleh datangnya suruh saya sidai kain?????

Sebelum saya tidurkan anak2 saya ada bgtau nurin, kita perlu tidurkan adik2 nnt boleh buat kerja rumah nak sidai pakaian. tapi dia dan saya terlelap dan pakain tak bersidai sampai ke pagi. boleh pulak dia ingat pepagi buta tu. Nak tergelak pun ada.

Dah berapa malam berturut2 saya tidur lewat , sampaikan bawah mata ni makin ketara dark spot.

0 comments: