Thursday, June 18, 2009

Menanti di syurga

Semalam saya dapat msg dari seorang kawan: "Anak akak yg baby meninggal 4 pg tadi-Kak zaimah"

Apa lagi yang saya boleh kata? Ucapan Innalillahi wa inna ilaihiroojiuun.

Segera saya call dia.

Baby dah selamat dikebumi. Nuriyani meninggal diusia 2 bulan 4 hari. Baru malam sebelum dia dijemput Illahi bermain2 dengan siibu, baru saje semalam siangnya dapat suntikan untuk usia 2 bulan.

Jam 4 pg si ibu bangun utk bancuh susu si abang dan kakak, kemudian terperasan kepala si bayi terlentok.waktu nak betulkan posisi baringnya, masih nampak mata hitamnya, tapi dah tak de nafas, tak ada degupan jantung.

Dia lap cecair pink yg keluar dari hidung tapi lepas tu bila tekan dada, keluar lagi, dan lagi, dan lagi.

Segera ke klinik dan hospital, tapi akhirnya doktor kata anak dia dah meninggal lebih kurang jam 3.30 pagi tadi mungkin tersedak susu. Post mortem tak di buat, sbb kesian kan baby yg masih terlalu kecil.


Kata kakak ni, last dia menyusukan anak jam 10 malam dan baby dia dah sendawa.

Dia kata susunya (breast) dah membengkak. Sedih saya dengar. Takde lagi hisapan dari si kecil.


*******

saya terasa fobia dengan berita ni. Tak terbayang saya kalau saya yang berada di situasi tu, bila celik mata anak yng berada dalam pelukan sudah tidak bernyawa.

Buat kak zaimah, semoga dia sabar dengan dugaan ini. Allah lebih menyayangi si anak kecil yg bakal menanti ibunya di syurga kelak.InsyaAllah.

0 comments: