Thursday, September 10, 2009

Persiapan raya

Sudah pun kita masuk ke 10 ramadhan terakhir. terlalu sikitnya kalau nak dikira amal ibadah.

begitu juga kalau nak cerita ttg persiapan syawal. tak ada kuih raya yang ditempah, buat sendiri apatah lagi. cuma baju anak2 kebetulan sebelum puasa sempat membeli, dan masih belum dipakai lagi, kira baju raya lah tu.

Hari ni saya diuji (syukur saja, mgkin ada hikmahnya) dimana tersedar dari tidur jam 3.30 pagi, tulang belakang saya bisa seperti ditarik2. Saya sangka kalau dapat tidur selelap lagi mgkin jadi penawar.

Bangun sahur, masih terasa bisa. Tewas saya. Doktor bagi saya MC 2 hari, ada kurang sikit lepas kena suntik. saya rehat di rumah mak saja hari ni, anak2 rutinnya seperti biasa lah, ke rumah baby sitter, ibunya perlukan masa berkualiti utk diri sendiri.


Cerita ttg kuih raya, lepas keluar klinik tadi singgah pasar parit jawa, abang nak beli ikan, saya ajak nurin tgk kuih raya , kebetulan kereta parking dekat dengan gerai jual kuih raya. Akak tu duk pelawa tgk2 kuih, terpaut jugak hati. Beli juga sbekas dua. Nurin berkenankan Almond London, saya pulak kuih samperit moden, semperit ke samperit ye? dan abang pulak, ambil satu bekas baulu cermai. Rambang mata, bakkan je lah duit kat tangan kebetulan tak banyak tadi. Ada popiah mini, kerepek2, tart gulung, biskut kapal, banyak lagi... semuanya panas2 lagi baru kuar oven 1-2 hari.


Berbuka di rumah mak tadi, makan hidangan mak buat je, saya tak larat memasak, kebetulan tak sihat dan hari ni tersangat dehydrate. saya cuma dapat buat plain cocktail, nasib campak2 je lebih2 memang tak larat.




0 comments: