Wednesday, March 10, 2010

usia tua

malam semalam, hujan turun, dimulai dengan gerimis halus, angin menderu, kilat sabung menyabung. Tiba-tiba bunyi kilat yang begitu kuat, seakan menggoncang isi bumi.

anak2 ketakutan. Si kakak melompat ke ribaanku memeluk dengan muka mencemek - takut. Si adik memandang tepat ke wajah ku, terkejut dengan pukulan yang menggempar isi bumi. Si kecil pula yang belum mengerti terus leka dengan dunianya.

"Kakak duduk dulu dengan adik2, ibu nak solat Maghrib." Dia akur dengan wajah yg masih mencuka seolah2 marah dengan dentuman kilat tadi. "Tak baik buat macam tu, itu kan Allah yang buat, nak pukul syaitan".

Selesai mengerjakan solat kami berkemas untuk pulang. mengatur anak2 masuk ke dalam kenderaan satu demi satu dalam renyai hujan.

Bersalam dan mencium tangan emak. melambai2 hingga hilang dari pandangan.

Jalan yang kami lalui gelap, ada lampu jalan yang rosak. jarak antara rumah ke rumah agak jauh, ramai antaranya ibu2 tunggal, ada yg tinggal bersendirian, ada yang masih ditemani anak2 dan boleh di bilang dengan jari sebelah tangan yang masih tinggal dengan pasangan masing2.

Setiap rumah yang dilalui sepanjang jalan gelap itu kami pandang. Masih diterangi lampu, malam masih muda. Tiba2 terpandang sebuah rumah, gelap pekat dipandangan.

"Gelapnya rumah tok cik", tiba2 sang suami berkata.
"Patah balik bang, kita tengok ada orang ke tidak, tapi petang tadi macam nampak dia ada duduk kat anjung" laju saje mulut memberi cadangan.

"Mungkin ada power trip masa kilat kuat tadi", andaian sang suami.

Ahhh kasihan, kasihan tok cik, bersendirian dalam gelap, tak tahu pula nak baiki di mana. sedangkan rumah jiran nun di sana ada cahaya menerangi.

Sang suami keluar dari kereta, lampu kereta di halakan ke dalam rumah untuk memberi sedikit cahaya.

Salam diberi, seketika kemudian, dijawab oleh suara tua Tok Cik, baru selesai solat maghrib. Tinkap kaca dikuak sedikit, menjenguk kami di luar. wajahnya masih memakai telekung.

Kenderaan kami di alihkan ke ruang hadapan rumah. menyuluh bahagian hadapan pula. Betullah tekaan power trip tadi. Dengan kaki terdengkut-dengkut tok cik membuka pintu dengan ditangan memegang lilin.

Tiba2, hati jadi sayu, tersangat sayu.

Sang suami naik ke rumah, kurang seminit kami anak beranak menunggu di bawah di dalam kenderaan, rumah tua itu dilimpahi semula dengan cahaya.

Di dalam hati mula berbicara sendiri....

Kasihan Tok Cik, bersendirian. Kakinya yang sakit agak memperlahankan pergerakannya.
mataku tiba-tiba terasa panas, air mata bergenang. mengenang nasib diri kelak. beginikah aku diusia tua nanti. adakah anak yang akan menjadi peneman dikala sunyi, di kala pekat malam menjelma.

Selesai sudah, kami mohon diri untuk pulang.

"Syukurkan bang, mak-mak kita masih ada peneman di rumah, kalau tidak samalah nasibnya macam tok cik", ucapku.

"orang tua, cekal hatinya, nak tak nak terpaksa tinggal sendiri, rumah sendiri lebih selesa walau pun tak de teman" penutup bicara dari sang suami.


Beginilah nasib bila diri sudah diusia senja, anak2 membawa haluan sendiri, sibuk dengan kerjaya, membina keluarga masing-masing. Untung nasib diri tak tau lagi. kalau nasib baik ada la anak2 sudi dan berpeluang meneman diri.

0 comments: