Sunday, June 20, 2010

Dah 11 tahun Abah tinggalkan kami semua

11 tahun dulu pada tarikh 20 Jun 1999 di wad 8 hospital muar (kini hospital pakar sultanah fatimah muar), abah telah menghembuskan nafasnya yang terakhir.

kebetulan pula tahun ni hari bapa jatuh pada tarikh yang sama dengan tarikh pemergian abah.

Al-Fatihah untuk arwah abah.

Biar diberi berapa ramai abah/bapa sekali pun kepada saya, namun abah saya adalah bapa terbaik buat saya.

11 tahun dulu, 2 malam sebelum abah 'pergi', saya dapat tidur di sebelah katil abah, masih teringat suara resah gelisah abah menahan sakit, picit2 badan abah walaupun saya tau ia tak mengurangkan kesakitannya tapi berharap ia dapat menenangkannya, tunggu Wetex Parade Muar bukak pagi2 untuk beli diapers abah, salinkan diapers abah. Tak rugi saya tuang kelas 2 hari masa tu, bila call mak di kampung mak kata abah ditahan di wad. Bergegas balik dari UPM sebab nak jaga abah memandangkan mak sibuk dengan adik2 yang masih kecil. Sebulan lebih abah tak boleh buang air besar, lalu akhirnya dimasukkan ke wad, ditebuk perut, namun tak ada najis yang keluar. Hari kedua saya jaga abah, abah buang air besar sebanyak2 nya. rasa gembira dan lega dengan perubahan itu. Mungkin abah dah nak sihat. Jam 10 pagi lepas salinkan diapers abah, suap abah makan sarapan dan ubat, saya mohon balik ke rumah. Abah seakan melarang saya, tapi saya kata, saya perlu kemas barang untuk balik ke asrama petang ni dan saya beritahu saya akan singgah lagi petang ni sebelum naik bas jam 3 ptg nanti. Ingat lagi pandangan matanya yang tak putus memerhati saya bergerak pulang dari katilnya.

Petang itu, saya bergerak dari rumah naik bas ke bandar, singgah di hospital nak salam dengan abah. bila saya sampai di katil hospital, saya nampak ramai dah keliling katil abah. mak, atuk, adik2, bapa2 saudara dan beberapa jiran.

Abah sedang nazak. Allah je tahu perasaan saya masa tu. Saya mengadap abah, bisikkan kalimah Syahadah, sempat saya ucap "Abah Uda Sayang Abah". Saya pergi berwudhuk, duduk di tepi katil abah bacakan surah yaasin dan surah Arra'du.

jam 5.20 petang, abah telah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Saya telah jadi anak yatim mulai saat itu. adik yang bongsu masa tu usianya 2 tahun. paling kasihan dengannya sebab dia masih tak mengerti apa2 masa tu.

Kepada yang masih mempunyai ayah, hargai lah dia selagi masih ada hayatnya. gembirakan dia. bagi yang telah tiada, sama-sama kita doakan kesejahteraannya semoga ditempatkan dikalangan orang yang beriman.
















.

0 comments: